Het inmiddels steeds meer verplichte thuiswerken kan voor u ook enorme voordelen opleveren, echter vereist het daarvoor wel de nodige discipline en planning. U kunt nu namelijk plotseling op uw locatie, met iedereen zakendoen op een tijdstip wanneer dat het iedereen beter uitkomt.
En hoewel dit interessant lijkt, schuilt hier ook een gevaar.
Een aantal zaken die u zichzelf moet afvragen zijn:
- Hoeveel uur besteed ik aan mijn per dag?
- Worden mijn werkresultaten gemeten en sluit dit aan met mijn collega’s die op kantoor werken?
- Hoe verhoudt zich mijn balans tussen privé en werk?
- Hoe onderhoud ik op adequate wijze mijn contact met mijn collega’s tijdens kantooruren?
- Heb ik thuis veel last van afleiding?
- Omgeving optimaal inrichten
Zorg voor een eigen plek waar je niet gestoord kunt worden. Vaak is dit in een af te sluiten kamer met eigen bureau. Dan kun je namelijk letterlijk de deur na werktijd fysiek achter je dicht trekken. - Planning en voorbereiding
Zorg voor structuur in het thuiswerken door verschillende taken op te delen en in te plannen (gebruik Microsoft ToDo!). Werk met een agenda (Outlook agenda tips en tricks), richt blokken van activiteit in en focus jezelf op een bepaald resultaat. Vermijd afleiding, want dat is dodelijk voor productiviteit, zeker wanneer je geen collega’s om je heen hebt. - Prioriteiten stellen
Welke taken moet er zeker gebeuren op jouw werkdag. Pak de lastigste, moeilijkste of vervelendste zaken als eerste op
(gebruik van buckets in Microsoft ToDo!), en werk deze ook af.
De rest van de dag kun je dan besteden aan de iets eenvoudigere taken en wordt het naar het einde van jouw werkdag toe alleen maar makkelijker. - Vast ritme aanhouden
Slaap niet uit en start de thuiswerkdagen gewoon op dezelfde manier als een normale werkdag. Houd je vast aan een gezonde dag-routine en sta om dezelfde tijd op, ga normaal gekleed (zorg voor kleding waar je je lekker in voelt) en zorg voor een goed ontbijt. - Zithouding tijdens het werken
Vaak zijn op kantoor de werkplekken ingericht voor dagelijks gebruik. Meestal gebruikt men professionele bureaus, ergonomisch vormgegeven stoelen, krachtige beeldschermen etc. Ga thuis niet de hele werkdag achter een laptop werken aan de salontafel, maar zorg voor een gezonde zithouding ten opzichte van jouw beeldscherm. Een gezonde werkhouding zorgt voor betere resultaten en voorkomt klachten. - Microsoft 365 gebruiken bij het thuiswerken
Het is misschien een inkoppertje, maar thuiswerken kan nou alleen maar met behulp van de juiste technologie. En wij geven hier tips en tricks bij het gebruik van Microsoft 365. Met alleen een snelle internetverbinding zijn we er nog niet. Zorg ervoor dat je bereikbaar bent zoals men dat gewend is. (Wanneer je met Microsoft 365 inlogt is jouw aanwezigheidsstatus bekend, die kun je ook zelf instellen!)
Met MS Teams chat heb je eigenlijk een telefooncentrale beschikbaar en kun je vaak net als gewoon bellen en gebeld worden vanaf je eigen werkplek, Dit kan natuurlijk ook op jouw smartphone, en dus onafhankelijk van jouw locatie. - Verdeel jouw aandacht
Om een goede start te maken met de thuiswerkdag zorg je er het best voor dat alle mogelijke afleidingen uit zijn of niet hoorbaar zijn. Laat geen zaken slingeren rond je werkplek en ruim je werkplek altijd op voor de volgende dag. Zijn er kinderen/mensen thuis, laat ze dan weten dat je aan het werk bent (zeker tijdens de belangrijke meeting of telefoongesprekken). En laat ze ook weten wanneer ze je wél mogen storen. Dit geeft ook hen een houvast tijdens jouw werkdag regime
Wij van Microsoft Office365 team wensen u heel veel succes met thuiswerken en profiteer direct aan de hand van slimme tips en tricks van de vermindering van stress en bespaar ook direct op uw reiskosten.
Laat een reactie achter
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.